خلاهای سیستمی در حوزه پتروشیمی زمینه سوءاستفاده را فراهم کرده است

رییس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه خلاهای سیستمی موجود در حوزه پتروشیمی باعث ایجاد سواستفاده می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته کشور به دلیل تحریم‌ تحت فشار بود به همین دلیل همه درصدد رفع نیازهای کشور بودند.

محمد عزیزی رییس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع  ومعادن مجلس درباره فساد در پتروشیمی و اختلاس مرجان شیخ الاسلامی، گفت: اگرچه همه حرف از اختلاس در این پرونده می‌زنند اما بحث اختلاس مطرح نیست.

نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه قضاییه در حال بررسی ابعاد مختلف این پرونده است، افزود: باید شرایطی فراهم شود که این قوه به دور از حاشیه به این پرونده رسیدگی کرده و در صورت تضییع حقوق مردم، اموال به غارت رفته را به کشور بازگردد.

عزیزی خاطرنشان کرد: یکی از تخلفاتی که در این پرونده اتفاق افتاده عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه ارزی کشور است؛ در واقع افراد متخلف پول حاصل از صادرت را به چرخه ارزی کشور برنگردانند.

رییس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع  و معادن مجلس در پاسخ به اینکه علت اختلاس‌های بسیار در حوزه پتروشیمی چیست، توضیح داد: خلاهای سیستمی موجود باعث ایجاد سواستفاده می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی کاغذی بودند

وی با انتقاد از عرضه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به تمامی افراد در یک بازه زمانی، ادامه داد: عرضه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خلاهای بسیاری در نظام اقتصادی ایجاد کرد. نباید ارز دولتی به تمام افراد اختصاص پیدا می‌کرد چراکه بسیاری از شرکت‌های دریافت‌کننده این ارز کاغذی بودند در نتیجه توزیع ارز دولتی نه تنها تاثیری بر بهبود معیشت مردم نداشت بلکه زمینه سواستفاده را برای برخی فراهم کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر بانک مرکزی عملکرد خوبی در حوزه ارزی دارد، تاکید کرد: ارز حاصل از صادرات باید به سیستم اقتصادی بازگردد. در سال‌های گذشته کشور به دلیل تحریم‌ تحت فشار بود به همین دلیل همه درصدد رفع نیازهای کشور بودند.

رییس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع  ومعادن مجلس با بیان اینکه وزارت نفت باید مکانیزمی در نظر گیرد تا از سواستفاده افراد متخلف جلوگیری شود، افزود: باید فضای کار و سختی‌هایی که مسئولان در شرایط تحریم با آن روبه‌رو هستند نیز در نظر گرفته شود./ایسنا

https://ipna.news/136039کپی شد!