عبدالله علی پناه رئیس مجتمع پتروشیمی فجر:

شرکت پتروشیمی فجر موفق به بومی سازی ۱۳ نوع ماده شیمیایی مصرفی شده است

خورنا|باقر گل فر:عبدالله علی پناه رئیس مجتمع پتروشیمی فجر: هم اکنون ۲۶ نوع ماده شیمیایی استراتژیک مصرفی از جمله مواد آنتی اسکالانت(ضد رسوب)، پلی فسفات خوراکی،مواد شیمیایی برج خنک کننده و مورفولین از تولیدکننده های ایرانی خریداری می شود که از این تعداد، تولید و داخلی سازی ۱۳ نوع مواد شیمیایی در سال های اخیر محقق شده و این امر افزون بر رفع تهدید یاد شده و قطع وابستگی به تامین کنندگان خارجی، از خروج بیش از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ (یک میلیون ) یورو ارز طی پنج سال گذشته جلوگیری کرده است.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی پتروشیمی فجز : داخلی سازی و تاکید بر تولید داخل کالاهای مورد نیاز در صنعت،با رعایت صرفه و صلاح می تواند تاثیرات مهمی در اقصاد کلان کشور به همراه بیاورد.به بیان دقیق تر به توسعه زنجیره ارزش درکشورکمک می کند، از خروج ارز جلوگیری می کند ،برای شرکتهای ایرانی توسعه بازار را به دنبال خواهد داشت و همچنین از سوی دیگر خوداتکایی و خودباوری ملی را پرورش می دهد.

خود اتکایی و تلاش برای دستیابی به اهداف ذکر شده بالا در برنامه های چندین ساله پتروشیمی فجر بوده و شرکت از این راه به نتایج اقتصادی و اجتماعی مهمی دست یافته است.

از جمله این دستارودها، موفقیت در تامین اقلام متعدد مواد شیمیایی از تولیدکنندگان ایرانی بوده است. موادی که دارای فناوری تولید پیچیده بوده و لزوماً بایستی با قیمتهای رقابتی و کیفیت تولید مناسب خریداری می شده اند.

عبدالله علی پناه رئیس مجتمع پتروشیمی فجر در این باره گفت: این شرکت تامین کننده محصولاتی است که برای حیات شرکت های منطقه ضروریست .از این رو هر گونه وقفه در تولیدات آن موجب بروز خسارات سنگین اقتصادی- امنیتی برای کشور می گردد؛ بنابراین حفظ و تثبیت پایداری تولید، حافظ پایداری شاخص های اقتصادی صنعت می گردد.برای این مهم،تدبیر و تامین بهنگام مواد شیمیایی و اقلام مصرفی با قیمت و کیفیت مناسب اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: مواد شیمیایی که در فرایندهای تولید این شرکت به کار می روند،تا چندی پیش وارداتی بوده و توسط سازنده های خارجی تولید می شدند که این کاستی به عنوان یکی از تهدیدات کسب و کار پیش روی  هدف پایداری قرار داشت. چرا که موجب وابستگی شدید مجموعه صنایع مطقه از تحولات اقتصادی و بین المللی محیط می شد.از این رو بخش های فنی و پشتیبانی شرکت اراده بر تامین این مواد از داخل کشور با رویکردهایی چون تحقیقات مشترک، توانمند سازی، ارایه فرصت های ارزشمندآزمون های میدانی به تولیدکنندگان مواد شیمیایی و اقلام استراتژیک مصرفی نمود.

رئیس مجتمع پتروشیمی فجر افزود: بر این اساس و با همت و تلاش همگانی همکاران و با دلبستگی ملی، این مهم محقق شده و هم اکنون ۲۶ نوع ماده شیمیایی استراتژیک مصرفی از جمله مواد آنتی اسکالانت(ضد رسوب)، پلی فسفات خوراکی،مواد شیمیایی برج خنک کننده،مورفولین،ماده CP1  (شوینده توربین)،آلومینا،اسید سیتریک و همچنین جاذبهایی نظیر غربالهای مولکولی از تولیدکننده های ایرانی خریداری می شود که از این تعداد، تولید و داخلی سازی ۱۳ نوع مواد شیمیایی در سال های اخیر محقق شده و  این امر افزون بر رفع تهدید یاد شده و قطع وابستگی به تامین کنندگان خارجی، از خروج بیش از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ یورو ارز  طی پنج سال گذشته جلوگیری کرده است.

علی پناه ضمن تاکید بر سیاست انحصار شکنی حتی در بین سازندگان داخلی افزود: در ادامه این راه، داخلی نیز برای دست یابی به این هدف، راهبردهای فنی-اقتصادی ترسیم و در حال اجرا می باشد که نتایج ارزشمند آن در آینده ای نزدیک روشن خواهد شد.

گفتنی است شرکت پتروشیمی فجر طی سالیان گذشته در قالب کمیته خود اتکایی، موفق به داخلی سازی و تامین داخل اقلام متعددی در بخش های عملیاتی شده و هم اکنون تعمیرات اساسی واحدها را نیز توسط کارشناسان داخلی شرکت به انجام میرساند.

https://ipna.news/135542کپی شد!