ساخت طرح جدید اتیلن اکساید و صنایع پایین دستی پتروشیمی در اندیمشک

خورنا|باقر گل فر:ساخت طرح جدید اتیلن اکساید و پایین دست صنعت و پایین دست صنعت پتروشیمی به زودی آغاز می‌شود.

با هدف تکمیل زنجیره ارزش و اشتغال آفرینی پایدار، ساخت طرح جدید ۲۰۰ هزار تنی اتیلن اکساید و پایین دست صنعت و پایین دست صنعت پتروشیمی در اندیمشک به زودی آغاز می‌شود.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، «جواد گلی» با بیان اینکه با تصمیم‌گیری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و در راستای تکمیل زنجیره ارزش اتیلن و اشتغال آفرینی پایدار، ساخت طرح جدید ۲۰۰ هزار تنی اتیلن اکساید و پایین دست صنعت پتروشیمی در اندیمشک به زودی آغاز می‌شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اعلام اینکه به زودی در مراسمی رسمی با حضور وزیر نفت، استاندار خوزستان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کلنگ ساخت این طرح ۲۰۰ هزار تنی به زمین زده می‌شود، گفت: همزمان با افزایش ظرفیت تولید اتیلن در عسلویه، بخشی از اتیلن مازاد تولیدی از مسیر خط لوله اتیلن غرب به اندیمشک منتقل شده و در این منطقه با هدف تکمیل زنجیره ارزش یک طرح اتیلن اکساید و پایین دست ساخته خواهد شد.

وی با اعلام اینکه طرح جدید پتروشیمی اندیمشک علاوه بر اتیلن اکساید و پایین دست صنعت سایر محصولات زنجیره اتیلن اکساید، شامل اتواکسیلات، گلایکول اتر، اتانول آمین (MDEA) هم تولید و عرضه خواهد شد، تصریح کرد: هر یک از این محصولات به تنهایی می تواند تکمیل کننده زنجیره ای از محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی و دارای کاربردهای متعدد در صنایع مختلف رنگ، نساجی، آرایشی و بهداشتی، آفت‌کش ها، صنایع سیمان، شیرین سازی گاز، شوینده ها و … باشد.

گلی با یادآوری اینکه خوراک این طرح به میزان حدود ۹۰ هزار تن از خط لوله اتیلن غرب و به میزان حدود ۱۰۰هزار تن اکسیژن تولید و تامین خواهد شد، افزود: برای ساخت و بهره برداری این طرح پیش بینی حدود ۳۸۸ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری شده که هلدینگ خلیج فارس از مسیرهای مختلف و متنوع نسبت به تامین منابع مالی اقدام خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص تامین آب، برق و گاز به عنوان سوخت این طرح پتروشیمی هم بیان کرد: محل ساخت طرح جدید اتیلن اکساید و پایین دست صنعت اندیمشک در منطقه ای پیش بینی شده که کمترین فاصله را با خط لوله ششم سراسری برای تامین سوخت گاز و سد کرخه به عنوان منبع تامین آب خواهد داشت ضمن آنکه با توافق برق منطقه‌ای استان خوزستان و پتروشیمی فجر، برق این مجتمع با تهاتر دو مجموعه تامین خواهد شد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه هم اکنون مطالعات اقتصادی، بازار و فنی اجرای این طرح جدید پتروشیمی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مراحل نقشه برداری خاتمه یافته و برنده مناقصه جاده حراستی و عملیات فنس کشی مشخص شده است و مناقصه آماده سازی و تسطیح زمین، احداث مسیر و جاده های ورودی و خروجی این طرح و تامین زمین ساخت پروژه در حال انجام است.

به گفته وی تکمیل زنجیره‌های ارزش و جلوگیری از خام فروشی، اشتغال پایدار و مولد، متنوع‌سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری و تامین خوراک مورد نیاز صنایع تکمیلی و تبدیلی پتروشیمی در استان خوزستان و استان‌های همجوار از مهمترین اهداف ساخت و بهره برداری از این طرح جدید صنعت پتروشیمی کشور خواهد بود.

https://ipna.news/135378کپی شد!